Groningen, Nederland | Gepubliceerd op: 28 april 2010
Pitch
Het leven is een feest.je! Ontdek de leukste spots & feestjes van Nederland! Word snel lid op www.feest.je http://pr.co/p/0001bt
Samenvatting
Feest.je is een locatiegebaseerd sociaal netwerk. Het verbindt de virtuele wereld van chatten en twitteren met de werkelijke wereld van uitgaan, afspreken en ontmoeten. Door in te checken laat je je vrienden weten waar je uithangt. Je ziet waar je vrienden zijn, waar het gezellig is, maar ook welke cafe’s, restaurants of evenementen ertoe doen bij jou in de buurt. Feest.je lanceert op 28 april 2010 een publieke beta van het platform en is gratis beschikbaar voor diverse mobiele telefoons.
Feest.je verbindt virtueel met fysiek
Feest.je is een Locatiegebaseerd sociaal netwerk. Het verbindt de virtuele wereld van profielen, chatten en twitteren met de werkelijke wereld van uitgaan, afspreken en ontmoeten. Door in te checken
laat je je vrienden weten waar je uithangt. Je ziet waar je vrienden zijn, waar het gezellig is, maar ook welke cafe’s, restaurants of evenementen ertoe doen bij jou in de buurt. Aldert Geydanus, medeoprichter van Feest.je: “Wij zijn ervan overtuigd dat Locatiegebaseerde sociale netwerken de manier waarop mensen uitgaan, afspreken en vriendschappen onderhouden gaan veranderen. Je sociale leven wordt makkelijker, transparanter en leuker.”

Database 50.000 locaties
Voor gebruikers is Feest.je kinderlijk eenvoudig. Nadat je een profiel hebt aangemaakt en je vrienden hebt geïmporteerd, bepaalt je mobieltje je locatie. Een database van meer dan 50.000 uitgaansgelegenheden door heel Nederland laat zien wat er bij jou in de buurt is. Staat jouw zuipkeet er niet bij of organiseer je een feestje thuis, dan is een locatie moeiteloos toevoegt aan het bestand. Wil je niet dat anderen zien waar je bent, dan check je niet in. Het systeem werkt op basis van eigen activiteit.

Koppeling Hyves, Facebook en Twitter
Wat je deelt op Feest.je kun je direct plaatsen op Hyves, Facebook en Twitter. De verbinding van deze netwerken aan jouw locaties geeft een extra dimensie aan het gebruik van je mobieltje en je sociale netwerken. Bijvoorbeeld: je bent in Paradiso en wilt weten of er bekenden van je zijn. Je bent een weekend op LowLands en wilt zien waar je vrienden hebben ingecheckt. Het is vrijdagmiddag en tijd voor een borrel: even inchecken en je vrienden zien waar jouw groepje uithangen. Een evenement of opening organiseren of aankondigen kan ook met feest.je.

Spelelement
Door vaak in te checken verdien je punten en medailles. Kom je ergens het meest, dan wordt je gekroond tot koning of koningin van die spot. Wie dat leuk vindt kan de competitie aangaan met vrienden. Door je koninkrijk uit te bouwen, laat je zien wie je bent. Deze virtuele competitie kan ook bekroond worden met fysieke beloningen. De koningin van een locatie kan bijvoorbeeld een glaasje wijn van het huis aangeboden krijgen. Olivier Wegloop: “Naast alle functionaliteiten is Feest.je vooral een nieuwe vorm van zelfexpressie. Het appelleert aan de wens je plek in de groep te werven en herkent te worden. Met andere woorden: je bent waar je komt.”

Beproefd idee
Patrick de Laive (The Next Web): “Locatiegebaseerde sociale netwerken hebben de toekomst. Dat leidt geen twijfel. Je ziet nu al dat veel migreert van de PC naar het mobieltje. Mobieltjes beschikken over GPS,  Googlemaps, camera’s en nog veel meer. Feest.je maakt de koppeling tussen al die functies en brengt het terug tot een simpele en vernieuwende manier van communiceren met de mensen uit je netwerk. Het is vooral leuk, maar het voegt ook iets substantieels toe.” In deze opvatting staat De Laive niet alleen. Yahoo heeft begin april dit jaar een overnamebod gedaan van $100 miljoen op het Amerikaanse locatiegebaseerde sociale netwerk Foursquare. Het bod is afgeslagen. Foursquare is de Amerikaanse dienst waarop Feest.je is geïnspireerd.

Hyperlokaal
Locatiegebaseerde netwerken moeten volgens De Laive lokaal zijn: “Het leuke van Feest.je is dat je buurtkroeg in de database staat en dat het vooral gaat om wat er in een straal van een paar honderd meter om je heen gebeurd. Dat is wezenlijk anders dan, bijvoorbeeld, Facebook. Dat ontleent zijn bestaansrecht voor een groot deel uit het wegnemen van afstanden. Ik geloof dat het lokale karakter essentieel is. Je moet kunnen inspringen op de actualiteit en op initiatieven van lokale ondernemers.”

Beschikbaarheid
Feest.je lanceert op 28 april 2010 een publieke beta van het platform en is gratis voor gebruikers. Ga naar www.feest.je om je te registreren. Heb je een iPhone, download dan de app in de iTunes appstore. Gebruikers met een Android, Blackberry, Nokia of Palm kunnen de mobiele webversie bezoeken op http://m.feest.je.

---------------------------------noot voor de redactie-------------------------------------

Feest.je is een dienst van Feest.je BV i.o.
Meer informatie over feest.je? Kijk op de website www.feest.je

Een perskit met beeldmateriaal is te downloaden op http://assets.feest.je/downloads/perskit.zip
Voor of vragen of interviews kunt u contact opnemen met Aldert Greydanus of Patrick de Laive.

Aldert Greydanus
aldert@feest.je
www.feest.je/aldert

Patrick de Laive